Itàlia és una manera de fer, marcada
per l’alegre tarannà dels seus habitants
que viuen entre bucòliques contrades i monumentals ciutats plenes d’història,
alimentant el dia a dia al voltant de la bellesa, l’amor i la gastronomia. Aquesta
és la promesa que els turistes solem cercar i trobar quan visitem els nostres
veïns de llevant. Són moltes les pel·lícules que engrandeixen aquest tòpic,
encara que la realitat del país és força més complexa, ma quest’é un’altra storia.
Començarem el nostre recorregut pel
centre del país: Roma, la ciutat eterna que un dia va ser el centre del món, està densament farcida de localitzacions mil·lenàries, on Gregory Peck i Audrey
Hepburn s’enamoraren a Vacances a Roma tot voltant per ella. La dolce
vita al seu torn quedarà per sempre associada a la Fontana di Trevi
gràcies a una de les escenes més famoses de l a història del cinema, el sensual bany d’Anita
Ekberg. Situada també a Roma, ja superat el blanc i negre, a Caro diario
gràcies a les tribulacions de Nanni Moretti se’ns mostra una ciutat més actual;
però si el que voleu és ser partícips del culte a Eros que els italians
professen caldrà veure Manuale d’amore. Per últim voldria remarcar una
novetat que l’any passat va il·luminar la cartellera: La gran bellesa de
Paolo Sorrentino, on assistirem a la decadent fastuositat d’aquesta
impressionant ciutat.
Més al nord, trobem la idíl·lica
Toscana. La bona vida sol acompanyar els personatges que es fusionen amb
l’entorn a Sota el sol de la Toscana o Bellesa robada. L’inesgotable
art que decora Florència esdevé protagonista a Te amb Mussolini o a Una
habitació amb vistes. Per la seva banda a la bonica ciutat d’Arezzo hi fou
filmada la genial, divertida i emotiva tragicomèdia La vida és bella de
Roberto Benigni, així com El cicló, una comedieta que causà furor a
Itàlia i que té com a curiositat les protagonistes: un grup de ballarines
espanyoles que revolucionen els mascles del poble. També vull remarcar els
bells paratges que podem veure a Gladiator de Ridley Scott, rodats en
part a un paradís a la terra: la vall d’Orcia.
Tot i que Milà no és una ciutat amb gaire encant, Vittorio De Sica hi retratà amb gràcia el natural geni italià, en l’oblidada Miracle a Milà. Dickensiana al·legoria de la pobresa.
Tot i que Milà no és una ciutat amb gaire encant, Vittorio De Sica hi retratà amb gràcia el natural geni italià, en l’oblidada Miracle a Milà. Dickensiana al·legoria de la pobresa.
Canals i palaus, testimonis d’un
gloriós passat, articulen la singular morfologia de Venècia que serveix
d’escenari per estrambòtiques escenes d’acció a Indiana Jones i l’última
creuada, Moonraker i
Casino Royal de la sèrie 007 o Italian job. D’una
manera més assossegada a Pane e tulipani o Dieci inverni ens
endinsen dins d’aquesta preciosa ciutat flotant de la mà de persones humanes,
incapaces de matar una mosca. La bellesa esquerdada de Venècia queda
notòriament explicitada en la
fosca Mort a Venècia o Casanova. Per
altra banda voldria destacar una sèrie de televisió que encanta les tietes de
casa nostra, el Comisari Brunetti, escrita per la best-seller Donna Leon.
Els Alps també són capaços d’omplir la
gran pantalla, l´Ós de Jean-Jacques Annaud és un film diferent. No hi ha
diàlegs, només assistim a la supervivència d’un osset de carn i os, en un
metratge on les Dolomites brillen amb llum pròpia. Aquestes imponents muntanyes
també són protagonistes de Màxim risc, una pel·lícula d’escaladors
protagonitzada per Sylvester Stallone, de preciosa fotografia i trama
prescindible.
Per tornar a retrobar-nos amb els
arquetips italians ens desplaçarem cap al sud, on l’agrupació més famosa
d’aquestes terres, la màfia, capitalitza un grapat de films: a cavall entre
Sicília i Estat Units la saga d’El
Padrí, mundialment reconeguda com obra mestra del gènere. Molt més
costumista, la versió cinematogràfica de la novel·la Gomorra ens
il·lustra la desmembrada societat napolitana. En clau política, Il divo
narra les tèrboles relacions del set vegades cap de govern Giulio Andreotti,
explicitant la preocupant relació entre aquests dos móns, però cal estar atent
a la cartellera, doncs és probable que en breu apareguin escandaloses
produccions que treguin suc dels excessos del encara més polèmic Silvio
Berlusconi. En un to més divertit, Roberto Benigni perpetrà una de les seves
ocurrents comèdies amb Johnny Escuradents. Dins de l ’àmbit policial l’astut comissari Montalbano es dedica a resoldre casos en una
amable sèrie de televisió que porta el seu nom. Aquest personatge de
ficció, creat per l’escriptor Andrea Camilleri, és un homenatge a Manuel
Vázquez Montalbán.
Però el sud d’Itàlia té molt més a
oferir. Personalment sento predilecció per les illes Eòlies, perdudes al nord
de Sicília. Stromboli és un explosiu paratge que serveix de fons d’una
volcànica història filmada per Roberto Rossellini que porta el nom de l ’illa. A Sicília, tendres
històries compensen els violents tòpics: l’emotiva Cinema Paradiso,
l’amor que un adolescent professa per Malena encarnada per una
preciosa Monica Bellucci, així com la sensibilitat que transpira El carter de Pablo Neruda en són
brillants exemples. De plantejament similar a la francesa, Benvinguts al
nord o l’espanyola Ocho apellidos vascos, Itàlia també
compta amb una comèdia territorial anomenada Benvinguts al sud.
Segurament els cinèfils trobareu a faltar títols
com les dramàtiques Lladre de bicicletes, Roma ciutat oberta o La
ciutat tremola, el neorealisme que revolucionà el món cinematogràfic del
seu temps; tampoc he proposat el Gatopardo o Novecento, metratges
que han envellit força; i per descomptat no he inclòs cine pèplum (produccions
fetes en estudis sobre l’imperi romà), ni spaghetti
westerns, filmats a Espanya i situats a l’oest nord-americà. Donada la
naturalesa turística d’aquest article així ho he cregut oportú.