divendres, 19 de desembre del 2014

Viatges de pel·lícula: Africa negra

L’Àfrica negra és un immens territori desconegut per occident. Malgrat posseir una palpitant i heterogènia societat, amb prou feines ens interessem per la seva espectacular fauna i els seus paisatges. A casa nostra el cinema africà autòcton és invisible. Jo personalment no en puc parlar, atesa la meva incultura. Però són moltes les mirades que occident li ha dedicat, potser amb la càmera una xic desenfocada.






El punt de partida és Memòries d’Àfrica, protagonitzada per Meryl Streep i Robert Redford en el zenit de les seves carreres. Aquest film va canviar la relació entre cinema i turisme, atraient per primera vegada munions de viatgers que buscaven reviure la màgia de les genials localitzacions. El guió respon a un esquema que es repeteix en multitud de produccions: una emotiva història d’amor entre dos occidentals en un ambient salvatge i l’admiració d’ambdós per aquella terra. Ella, una educada i voluntariosa dama; ell, un intrèpid aventurer. A la mítica Mogambo és un caçador professional, Clark Gable, qui haurà de triar entre dues grans preses: la volcànica Ava Gadner o l’angelical Grace Kelly. Renoi quina sort que tenen alguns! A La Reina d’Àfrica, Humprey Bogart i Katharine Hepburn encarnen un llop de riu borratxet i una missionera puritana que remunten èpicament un riu a bord d’un vaixell tan tronat com les seves vides. A Hatari, del genial Howard Hawks, serà un caçador i una fotògrafa els que ens faran somniar en la sabana. Amb el mateix esquema, però per a públic més jove, destaquen uns personatges que han marcat moltes generacions: Tarzan. La llegenda d’un salvatge de raça blanca criat entre feres, la seva mona Xita i la seva estimada Jane, una dama victoriana. Se n’han filmat més de vuitanta versions, entre les quals els més veterans es quedaran amb el crit inoblidable de Johnny Weissmüller, mentre els més joves prefereixen el clàssic animat de Disney o la caricatura infantil de George de la jungla. Un altre clàssic són les peripècies d’un altre aventurer embrió d’Indiana Jones, Allan Quatermain, que persegueix Les mines del rei Salomó, ja sigui en la novel·la original, el film antic o el modern. Tots aquests clàssics contenen acció, caceres de grans animals, paisatges i passió, però m’agradaria remarcar que tots els protagonistes són occidentals i la població africana, retratada com una patuleia de bàrbars inútils.

Per complementar aquestes històries, caldria visionar la crua descripció de l’esclavisme que ens brinda Steven Spielberg a Amistat, o les produccions centrades en la lluita contra l’apartheid. En primer lloc en voldria destacar Crida llibertat de Richard Attenborough, que narra la vida de l’activista sud-africà Biko. Però també cal esmentar Invictus del gran Clint Eastwood, on es recrea el camí de l’històric Nelson Mandela cap a la presidència sud-africana i els seus intents per reconciliar un país a través del rugby. Altres pel·lícules il·lustren la injustícia a què van condemnar aquest gran home. Adéu Bafana o Mandela, long walk for freedom en són els millors exemples.
Un film curiós és Caçador blanc, cor negre, on Clint Eastwood recrea la filmació de La Reina d’Àfrica, mostrant el director John Houston més preocupat per caçar animals que per dirigir la seva obra.

Al cinema de guerra veurem batalles de l’exèrcit colonial britànic idealitzades en clàssics com Zulu, que mostra el combat entre cent soldats contra milers de ferotges guerrers zulus, o Les quatre plomes. Encara dins del mateix registre bèl·lic, recentment s’han estrenat excel·lents títols on se’ns mostren amb més realisme els conflictes actuals. A Hotel Rwanda assistim impotents al genocidi que assolà aquest país; Diamants de sang fa evident el dolor que provoquen per terres africanes les nostres estimades pedres precioses, mentre que a L’últim Rei d’Escòcia serem testimonis dels excessos d’un terrible tirà.

L’atractiva humanitat dels goril·les també és un bon reclam. Ells són els protagonistes de la preciosa Goril·les en la boira, on Sigourney Weaver intentarà parar els peus als caçadors. Aquests animals també són els protagonistes de les aventures d’un trepidant film anomenat Congo.

Per als més petits de la casa també s’han fet grans produccions animades: El rei lleó regna per sobre de totes i no li calen presentacions. Al seu torn, la divertida fauna de Tarzan o Madagascar faran les delícies de la mainada.

Hi ha una pel·lícula que em té el cor robat: Els déus deuen estar bojos. Us explico com comença i penseu si val la pena. Una avioneta volant pel desert del Kalahari deixa caure accidentalment una ampolla de Coca Cola, que és recollida per una tribu de boiximans que rep l’objecte desconegut com un regal dels déus. Només cal que mireu la resta.

En darrer lloc m’agradaria recordar els documentals, un gènere considerat menor, concebut per acompanyar migdiades de sobretaula. Jo personalment encara gaudeixo de l’enorme espectacle de la vida animal. Trobar i encertar-ne els títols, però, és una loteria per la manca d’informació i distribució.