dijous, 6 de març del 2014

Viatges de Pel.licula: Japó



El Japó és una fascinant barreja de tradició i modernitat, amanida amb el genuí accent de la seva societat. La seva cultura és llunyana; no només ens separa un idioma, ens separa un concepte de vida.


El cinema pot ser una manera amable d’introduir-nos a aquesta cultura. Probablement, la pel·lícula que ens obrirà les portes d’aquest univers amb més facilitat no és una producció japonesa, sinó un producte made in USA on es mostren les disfuncions entre els nostres mons. Es tracta de Lost in translation, perdut en la traducció. En aquest film dirigit per una joveníssima Sofia Coppola, assistim a l’atònit deambular pel Tòkio actual d’un desconcertat nord-americà. L’espanyola  Mapa de sonidos de Tokio, d’Isabel Coixet, també incideix en aquest contrast, utilitzant la màgia del personal llenguatge de la directora catalana.

Altres films estrangers també poden ser entretingudes aproximacions al país del sol naixent, tot i que la majoria queden circumscrites a contextos molt concrets. De la segona guerra mundial la clàssica Tora, Tora i l’excel·lent Cartes d’Iwo Jima, de Clint Eastwood, són dos exemples del conflicte vist des de l’òptica nipona. Una altra gran pel·lícula de la gran guerra és Infern al Pacífic, on Lee Marvin i Toshiro Mifune, el gran actor japonès,  protagonitzen dos soldats nàufrags enfrontats que han de conviure en una illa. De la mateixa manera que, a vegades, la marca Espanya queda ridículament reduïda a un país de toros i flamenc, el nostre imaginari col·lectiu ha caricaturitzat el Japó com un país de samurais, geishas i yakuzes. Fruit d’aquesta visió han sorgit grans produccions com l’èpica L’últim Samurai de Tom Cruise, l’elegant Memòria d’una Geisha, d’Steven Spielberg,  o el thriller Black rain  de l’efectitsta  Ridley Scott.

Tot i aquest apunt introductori, el cinema japonès autòcton és prou capaç de mostrar el seu país. Per començar, tres tòtems clàssics: Akira Kurosawa, principal director nipó, l’obra del qual tingué una repercussió mundial; el meticulós Yazusiro Yosu,  i el poètic Kenzi Mizoguchi. Els tres, a la seva manera, són grans mestres del cine universal i només citarem  una obra de cadascun: Roshomon, Contes de Tokio i Contes de la lluna pàl·lida, tot i que qualsevol títol de la seva filmografia és digne de ser vist,

Autors més recents també han fet pel·lícules remarcables. És el cas de Tekeshi Kitano, amb la seva divertida i sensible violència, de qui destaquem una emotiva historia, L’estiu de Kikujiro, on acompanyarem el viatge d’un nen pel Japó d’avui en dia. Com a curiositat, voldria mencionar que Kitano no només és el responsable d’una atractiva obra que dóna voltes al voltant del Yakuzes, sinó que també fou responsable de “Humor Amarillo”, una curiositat audiovisual nipona que gaudí de gran popularitat a casa nostra. Un altre autor remarcable és Hirokazu Koreeda qui dirigí  Air Doll, un curiós drama que ens mostra l’estranya relació sentimental que manté el protagonista amb una nina inflable, metàfora, potser, d’una societat on els sentiments són complicats d’expressar. Seguint aquesta veta cal destacar un film mític del cine eròtic,  L’imperi dels sentits,  on la sexualitat dels personatges es tibà fins als límits. Altres obres recomanables són Tampopo o El sabor del te, comèdies que graviten al voltant de la gastronomia local, un dels valors més i millor exportats de la seva cultura.

A part d’aquest cinema més costumista, al Japó tenen fal·lera pel cinema de terror. El universalment conegut Godzila és la icona del cinema Kaiju, un variant de sèrie B farcida de monstres. Per altra banda, recentment, moltes pel·lícules terrorífiques han triomfat dins i fora de l’illa, fins al punt que s’han realitzat “remakes” occidentals que han farcit la nostra cartellera. Títols com The ring, Dark water o Shutter en són bons exemples. Però crec oportú avisar que el visionat d’aquestes obres requereix  predisposició per part de l’espectador, atesa l’extrema tensió que s’hi respira.

L’Anime és un punt i a part de la indústria del cinema japonès. Són dibuixos animats, hereus cinematogràfics dels còmics Manga. En aquest registre,  el Japó és un formidable competidor de l’hegemonia cinematogràfica de Hollywood. Només cal recordar l’impacte popular que han tingut personatges televisius  com Heidi, L’abella Maya, Oliver i Benji,  l’Arale Norimaki, en Son Goku, Doraemon entre altres o destacar el desbordant èxit de convocatòria que va tenir el saló del còmic dedicat al Japó celebrat aquesta tardor a Barcelona.

El germà gran d’aquestes sèries de televisió és un format cinematogràfic dedicat tant al públic més jove com a l’adult. Al Japó aquest gènere compta amb la mateixa popularitat i difusió que el cinema filmat. La futurista Akira és el títol més conegut, juntament amb altres pel·lícules que configuren l’Olimp d’aquest estil: Ghost in the Shell, pare de la celebrada saga Matrix; Perfect Blue, que desgrana el món de les estrelles del pop; la màgia de Viatge de Chihiro, i l’apocalipsi de les bombes a Grave of the fireflies.


Com a colofó a aquest article, vet aquí una raresa difícil de trobar, però que potser podreu localitzar si teniu la sort de viatjar al país del sol naixent:  Miraiyosouzu, una pel·lícula menor filmada a la gaudiniana Barcelona. És a dir, Barcelona interpretada  per Japó.