dijous, 10 d’abril del 2014

Viatges de pel·licula: Oest



L’oest és la direcció per on es pon el sol, però a Estats Units és un immens territori més enllà de les antigues fronteres. La conquesta d’aquesta terra fou una audaç i èpica gesta que eixamplà la nació fins l’oceà Pacífic. Aquesta empresa, plena de llums i ombres, neix un dels mites fundacionals de la societat Nord Americana. Per tant no és estrany que la nació que ha sublimat el cinema, recorri a aquest període en moltes de les seves produccions. Així ha estat que fins i tot a casa nostra, hem adoptat aquestes llegendes o em negareu que en la vostra tendra infantesa mai heu jugat a indis i vaquers?

La llista de bons Westerns és enorme, tothom pot fer la seva tria. Només cal recordar directors com John Ford, Howard Hawks o Clint Eastwood per que ens vingui a la memòria títols inoblidables. Però en aquest article no intentaré parlar de les pel·lícules, si no de les localitzacions que caracteritzen aquest gènere, racons emblemàtics que omplen la pantalla com si fossin un actor més. Abans de començar voldria aclarir que gairebé cap pel·lícula ha estat filmada en un sol indret, així que em referiré al lloc més representatiu.

Los Angeles, la meca del cine, segueix sent la seu de la majoria dels estudis. En ells s’han filmat infinitat d’escenes que encara que ens situïn a qualsevol banda del món, estan rodades en el mateix escenari adequadament ambientat. Passejar per aquests estudis, és com tafanejar el truc d’un mag, però és emocionant veure en persona els decorats que tant ens han fet somiar. Universal Studios, mig parc d’atraccions mig set de rodatge, és la millor opció; tot i que n’hi ha d’altres menys lúdics com la Warner.

Una de les raons per les que California esdevení centre de l’industria cinematogràfica és l’enorme varietat de paisatges que conté aquest estat. A les a les estribacions de la imponent vall de Yosemite,  en poblets hibernats des del segle XIX com Jamestown o Columbia, es va rodar Solo ante el peligro, El hombre del oeste, o Jinete pálido. Més a prop de los Angeles trobem diferents enclavaments : a les praderies de Thousand oaks transcorre El hombre que mató a Liberty Valance; a Big Bear Valley La leyenda de la Ciudad sin nombre o els ranxos de Santa Clarita que han servit per centenars d’escenes soltes de nombrosíssimes pel·lícules. Però parlant de ranxos cal mencionar el més cèlebre de tots, La Ponderosa de Bonanza, que encara el podem veure al poble de Virginia city, a la riba del riu Tahoe, ja dins de l’estat de Nevada.

Utah, Arizona i Nevada  tenen els paisatges arquetípics dels westerns, monòtones planícies de sorra, canons secs escortats per monticles de pedra vermella,  configuren un espai de singular bellesa. En el majestuós Monument valley John Ford creà el cànon del gènere, amb títols com Rio Grande, La Diligencia, o Centauros del desierto; més al nord al formidable Zion park, Robert Redford interpretà  el tramper Jeremiah Johnson. També cal destacar la històrica ciutat de Tucson amb el seu desèrtic entorn, allà  trobarem uns estudis que encara podem visitar, on s’hi filmà Rio Bravo, Winchester 73 o Tombstone entre altres.

De Colorado vull destacar Durango i Silverton, pobles miners units per l’entranyable tren de vapor que creua les imponents muntanyes de San Juan. Avui en dia fa les delícies dels turistes. Aquí s’hi filmà Dos Hombres y un destino. A Dakota emergeix una gran producció, de qui passat el temps, personalment, recordo més els seus immensos paisatges que la trama, Bailando con lobos.

Fora dels Estats units també s’ha recreat la vida de l’oest. Les majestuoses rocalloses canadenques, a Alberta, han servit d’escenari per les exitoses Sin perdón i Brokeback Mountain. Al Durango mexicà, al seu torn, es rodà la famosíssima Los Siete magnificos  i el violent director Sam Peckinpah realitzà Grupo Salvaje o Pat Garret y  Billy el niño entre d’altres.

Si no teniu temps o pressupost no cal creuar l’oceà per veure els paisatges del farwest. El desert de las Tabernas, d’Almeria, serví escenari per la majoria d’espagueti westerns. Allà el gran Sergio Leone va rodar El Bueno, el Feo y el Malo o la muerte tenia un precio i moltíssimes més. Avui ja no s'hi treballa gaire, com podreu comprovar en la divertida parodia 800 balas d’Alex de la Iglesia.

Banda sonora

La bandes sonores dels westerns son patrimoni popular, peces vigoroses, simples i directes. Només cal escoltar les primeres notes de les tonades de los siete magnificos de Bernstein o Bonanza per reconeixeles al instant. Altres peces potser són menys protagonistes però s’erigeixen com sòlids acompanyaments de l’acció. Horizontes de grandeza o Solo ante el peligro en son exemple.  De Sin perdon, en voldria destacar la senzilla emoció que ens evoca el tema de Claudia.

El mestre Morricone mereix una menció a part. Aquest prolífic compositor va crear el seu propi univers: el tema de La muerte teniaun precio, de Hasta que llegó su hora o la delirant genialitat d’El Bueno elfeo y el malo en són representatius exemples.

Deixo pel final dos cançons, perles que van créixer més enllà de sales on es projectaren, un luxe com Knockin' on Heaven'sDoor que Bob Dylan composà per Pat Garrett y Billy el niño, i Raindrops keepfalling on my head cantada per B.J Thomas a Dos Hombres y un destino.